DAB – Digital Adekvat Baskompetens
Version 0.9.4 | 2020-02-19
Grunder
Skärmdump – Screenshot
Jag kan använda mig av skärmdump på de digitala enheter som vi använder i verksamheten, för att exempelvis kunna skapa arbetsmaterial eller för att skicka med i supportärenden.
Filhantering, tangentbordet och sök
Jag vet vad en fil är, hur och var jag sparar filer samt känner till grundläggande filhantering och tangentbordet.
Kontorsprogramvara
Ordbehandling
Jag hanterar ordbehandlare som Word (standard i Stockholms stad) och dess vanligaste funktioner som att formatera och disponera text, infoga bilder och skapa enkla tabeller.
Om jag använder annan ordbehandlare än Word, så vet jag hur jag sparar dokument så de blir läsbara för alla.
Presentationsprogram
Jag hanterar grundläggande funktioner i presentationsverktyg som exempelvis Powerpoint (standard i Stockholms stad), för att kunna skapa arbetsmaterial och liknande presentationer.
Om jag använder ett annat presentationsprogram än Powerpoint, så vet jag hur jag sparar dokument så de blir läsbara för alla.
Kalkylprogram
Jag hanterar enklare grundfunktioner som statistik, diagram och tabeller i kalkylprogram som Excel (standard i Stockholms stad).
Om jag använder ett annat kalkylprogram än Excel, så vet jag hur jag sparar dokument så de blir läsbara för alla.
Media – Producera och redigera
Filma och redigera
Jag kan filma digitalt och göra enklare redigering med hjälp av filmredigeringsprogram som exempelvis iMovie för iPad.
Dela och publicera film
Jag kan dela och publicera film på lämpligt sätt med rätt behörigheter, exempelvis via YouTube eller OneDrive.
Ljudinspelning och delning
Jag kan göra enkla ljudinspelningar och dela dessa till andra på lämpligt sätt, till exempel via OneDrive, E-post, Teams chatt eller liknande.
Bildredigering
Jag hanterar enklare bildredigering, som att beskära och ändra storlek på bilder för användning i presentationsverktyg, arbetsmaterial och vid publicering online, exempelvis på klassbloggen eller i Skolplattformen.
MIK | Medie- och informationskunnighet
MIK
Jag förstår mediers roll i samhället och hur digitalisering påverkar detta. Jag kan även söka information på nätet samt värdera och källkritiskt granska resultaten.
Upphovsrätt
Jag följer upphovsrättslagar gällande text, bilder, musik och video som jag använder i min undervisning och arbete.
Creative Commons
Jag vet hur jag kan använda text, bilder, video och musik med Creative Commons-licens (CC) eller annan licens både som skapare och användare av material.
Kommunikation – Information – Samarbete
Innehåll för webben – som Sharepoint och blogg
Jag kan skapa innehåll för webben, till exempel på klassens blogg eller sharepointwebbplats.
E-post och kalender
Jag använder stadens e-post och känner till stadens regler kring användning och hantering av e-post. Jag förstår även följden av att använda ”svara alla”-knappen.
Omvärldsbevakning i min yrkesroll
Jag känner till och håller koll på de webbplatser och kommunikationstjänster som är viktiga i min yrkesroll, som Stockholms stads Intranät, Skolverket med flera.
Teams
Jag kan använda Teams för samarbete och kommunikation – både med elever och medarbetare.
Skapa och dela material i pedagogiska och/eller administrativa plattformar – som O365 och Skolplattformen
Jag kan skapa material samt dela detta med elever, vårdnadshavare och kollegor i de pedagogiska administrativa plattformar som vi använder, exempelvis Office365, Teams, Skolplattformen och Sharepoint
Lagar och regler
Lagar, regler, normer och säkerhet
Jag vet hur lagar, regler och normer fungerar i digitala miljöer, som säkerhet, sårbarhet och nätetikett
GDPR
Jag känner till och följer personuppgiftslagen GDPR när jag publicerar personuppgifter i olika system
Administration och support
Skolplattformen – myndighetsutövning
Jag använder Skolplattformen – stadens system för myndighetsutövning, såsom frånvarohantering, betyg och dokumentation av elever.
Nationella prov
Jag vet vilka regler som gäller kring genomförande av digitala nationella prov.
Elevers verktyg och plattformar
Jag hanterar de digitala plattformar, verktyg och enheter som mina elever använder, så jag kan ge dem enklare support i hur de fungerar. Exempel på detta kan vara iPad / PC, Skolplattformen och de appar / programvaror som används för pedagogisk och administrativ verksamhet.
Elevers digitala anpassningar
Jag kan stötta elever som använder digitala anpassningar och har kunskap i hur dessa verktyg fungerar och kan användas, till exempel verktyg från Claro, Inläsningstjänst samt Legimus.
support.arstaskolan.se
Jag använder mig av – och tipsar elever och föräldrar om – support.arstaskolan.se för vanligt förekommande frågor och problem
LISA Självservice
Jag använder Lisa självservice för att lägga in mina uppgifter, registrera semester och annat.
Helpdesk
Jag använder Årstaskolans Helpdesk – helpdesk.arstaskolan.se – för att anmäla fel och registrera ärenden.
Mina digitala verktyg
Jag kan hantera och ta hand om mina digitala arbetsverktyg (som exempelvis dator, iPad, projektor och skrivare) och hålla dessa uppdaterade (programvara och operativsystem) samt kunna göra enklare felsökning vid exempelvis problem med wi-fi, ljud, och bild.
Digitala lärresurser
Lärresurser
Jag känner till och använder de digitala lärresurser vi har tillgång till, som till exempel SLI, DigiExam, Inläsningstjänst och NE – och förstår hur och när de digitala resurserna kan användas för att förbättra undervisningen.
Karttjänster
Jag kan använda kartor med tillhörande information, till exempel Google Maps.