Version 0.9.1 | Uppdaterad: 2022-08-14
Uppstartspass #1 – Din dator och regler
I detta första pass delar du som mentor ut digitala enheter till dina elever, testar att de fungerar samtidigt som vi ser till att deras användarkonton fungerar.
Ansvarig: Respektive mentor
Support: Boka in it-samordnare (Arvid), så kan problem lösas direkt på plats
Elevfilm
Kapitel i filmen
00:18 – 00:42 | 1. Du får din dator
00:42 – 01:44 | 2. Dina kontouppgifter
01:44 – 02:54 | 3. Ta hand om din dator
02:54 – 03:56 | 4. Regler
03:56 – 04:44 | 5. Starta upp din dator
04:44 – 05:17 | 6. Program / Appar
Ladda ned presentation
Du kan även ladda ned presentationen som används i filmen som bakgrund
Powerpoint | Keynote | PDF
1. Du får din dator
- Dela ut elevernas personliga datorer tillsammans med laddare
- Kontrollera att inga synliga skador finns vid utdelning, som trasig skärm eller liknande. Om du hittar fel, felanmäl till it-samordnare (Arvid)
2. Dina kontouppgifter
- Dela ut elevernas kontouppgifter – användarnamn, e-postadress och lösenord
- Förklara vikten av att lära sig dessa, samt också vikten av att hålla sina kontouppgifter säkra och för sig själv
- Förklara vikten av att meddela it-samordnare (Arvid) så snart som möjligt om eleven tror att någon annan känner till elevens lösnord eller pin-kod, så att dessa kan ändras
- Listor med kontouppgifter kan fås av it-samordnare (Arvid), så kontakta honom i god tid innan
3. Ta hand om din dator
- Eleven ska alltid vara försiktig med sin dator och det är viktigt att förvara sin dator och laddare säkert. Eleven ska alltid förvara sin dator i fodralet vid transport. En dator är ett pedagogiskt verktyg, men också ett dyrt sådant
- Visa hur eleven ska handskas med sin dator – att inte bära den genom att hålla i skärmen, inte rycka i laddningskablar eller utsätta skärmen för stötar och liknande
- Eleven ska alltid sätta sin dator på laddning vid lektionsslut och om eleven tar med sig datorn hem, ska den vara laddad på morgonen när den tas med till skolan igen
- Om elevens dator går sönder, blir stulen eller försvinner är det viktigt att meddela sin mentor och felanmäla detta till it-samordnare (Arvid) så snart som möjligt
- Eleverna bör hålla sina datorer uppdaterade och köra uppdateringar när det är möjligt
4. Regler
- Det är ingen skillnad i hur vi beter oss mot varandra i den digitala världen, mot den analoga
- De flesta digitala tjänster vi använder på skolan från Stockholms stad loggas. Det innebär att chattar och internetsidor som vi går in på och använder sparas. Om något händer, så kan detta plockas fram och användas vid, i värsta fall, en polisanmälan
- En dator eller en iPad är ett pedagogiskt verktyg och ska först och främst användas för skolarbete. Under skoltid så är det lärare, pedagog, eller annan personal som bestämmer vad verktyget ska användas till – och om verktyget ska användas
- Skolans verktyg får aldrig användas för olagliga eller olämpliga ändamål
- Om eleven inte kan följa reglerna så kan ett annat pedagogiskt verktyg än en iPad eller dator vara ett alternativ för den eleven under en kortare eller längre period
5. Starta upp din dator
- Låt eleverna starta sina datorer
- Låt eleverna logga in med sina användaruppgifter
- Om det eleverna har fått nya datorer, förklara för dem att det kommer installeras en massa program och uppdateringar i början
- Testa att öppna webbläsaren Edge och surfa in på en sida för att se att internet fungerar
- Visa eleverna hur de kontrollerar att de är uppkopplade mot stadens wi-fi, Stockholminternt
6. Program / Appar
- Förklara för eleverna att det finns ett grundutbud av program på deras datorer
- Om det är första gången de loggar in på en ny dator, så kan det ta ett tag innan alla program har installerats
- Om eleverna skulle behöva tillgång till ytterligare program så kan Arvid ordna det
Uppstartspass #2 – Grunder för att jobba med din dator
I detta andra pass provar eleverna appar och tjänster för att kunna kommunicera och ta del av information.
Ansvarig: Respektive mentor
Support: Det finns möjlighet att boka in it-samordnare (Arvid), så kan problem lösas direkt på plats
1. Mus, fönster och tangentbord
2. Startmenyn, Wi-Fi och aktivitetsfältet
3. Stäng av notiser
4. OneDrive – Skapa och spara mappar och filer
5. Webbläsare – Surfa, använd flikar och bokmärken
6. Outlook – Skicka och ta emot e-post samt bifoga filer
7. Word – Grunder i ordbehandling
8. Dela dokument och filer
9. Logga in på skolans och stadens tjänster hemifrån
I många av de tjänster som staden har upphandlat, kan eleverna logga in från vilken enhet som helst, varifrån som helst. De gör då på samma sätt som när de loggar in på Skolplattformen, det vill säga använder sin e-postadress, användarnamn och lösenord. Om det finns möjlighet att logga in med Office365, så väljer eleven det.
Det finns ett flertal tjänster som eleverna kommer åt via sin Office365-inloggning, som till exempel Skolplattformen (där de kommer åt e-post, Teams och alla Office-appar), Inläsningstjänst, NE.se och flera. När vi säger att de ska logga in med skolans inloggningsuppgifter, så är det detta vi menar.
Här låter vi eleverna testa att logga in på Inläsningstjänst – ILT, där alla elever har ett konto automatiskt skapat.
1. Gå till www.inlasningstjanst.se och klicka på “Logga in” längst upp till höger och klicka på Office365-knappen.
2. Nu får eleven skriva in sin e-postadress och klicka på Nästa.
3. Nu kommer eleven vidare till Stockholms stads inloggning. Välj fliken “Elever” och “Logga in med användarnamn och lösenord”
4. Här skriver eleven in sitt användarnamn (inte e-postadress) och lösenord och klickar på “Logga in”
Nu är eleven inloggad på Inläsningstjänst.
Uppstartspass #3 – Grundläggande kompetens inom grundutbud av programvara
I det tredje passet, som egentligen inte är ett pass, handlar det om att eleverna ska få utbildning inom de verktyg som de använder i skolan. Det sker löpande under hela stadiegången och bestäms av arbetslaget.
Arbetslaget gör en planering och utser vilka som ansvarar för att utbilda eleverna inom vilka verktyg. Den planeringen ska vara delad och känd av hela arbetslaget.
Här kan det vara smart att tänka att språklärare skulle kunna ta hand om ordbehandling (Word), matematiklärare kalkylprogram (Excel) och så vidare.
När: Enligt arbetslagets plan, löpande under stadiet
Ansvarig: Utsedd lärare eller personal enligt arbetslagets plan
1. Inläsningstjänst
Kom igång enkelt – Youtube
https://youtu.be/LFGpd7nQ3Xs